سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

حماسه نهم دی

حماسه 9 دی، روایتی عالمانه از پیوند عاشورایی بسیج با رهبر امت بود.

 

مقام معظّم رهبری در جمع پرشور هزاران نفر از بســـــیجیان به امتحان های مختلف بسیج در سی  و دو سال گذشته تأکید کردند و فرمودند: حرکت و روند بسیج در ابعاد کمی و کیفی همواره رو به جلو بوده و بسیج توانسته است در مقابل وسوسه ها ایستادگی کند. یکی از موفقیت های بسیج، افزایش توانایی و بصیرت خود در مقابل پیچیده شدن توطئه های دشمنان است که قضایای فتنه در سال 88 مؤید این موضوع است.

 

از دیگر تأکیدات ایشان در این دیدار این بود: در فتنه سال 88 خیلی ها اشتباه کردند و از این جمع بسیاری هم بعد از مدتی اشتباه خود را تصحیح کردند اما حرکت عظیم بسیج با حفظ پرچم بصیرت، مسیر را اشتباه نکرد و توانست در صراط حق بماند.(روزنامه کیهان، ص 19774)

 

هم چنین رهبر معظم انقلاب در آستانه 5 آذر سالروز تشکیل بسیج در اجتماع 11هزار نفر از بسیجیان فرمودند: بسیج، بسیج دلهاست، بسیج جانهاست، بسیج عواطف است، بسیج اعتقادات و ایمان هاست و همین است که در روز سخت به کار یک ملّت می آید. آن روزی که ملّتها دچار مشکلات شوند. آنجا جسم ها فایده ای ندارند، دلها باید در وسط میدان باشند، باید خط شکن باشند.(روزنامه کیهان، ش 19800)

 

این عبارات مهم و ارزشمند مطرح شده از سوی مقام معظّم رهبری درباره حرکت بسیج و بسیجیان در دوران های مختلف نشان از عمق حقیقت، اخلاص و بصیرت آنان در دشمن شناسی شان دارد؛ از این رو عملکردشان همچو برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی نور افشانی می کند. حضور هوشمندانه و تکلیف گرایانه بسیج و بسیجیان همواره با بصیرت و اخلاص در عمل توطئه ها را برملا می سازد. نقطه اوج بصیرت بسیجیان تکلیف گرا را باید در حماسه 9 دی 88 دید که در آن روز به تأسی از امام خود چگونه چشم فتنه را کور کردند تا ملّت همچنان بر بالندگی این شجره طیبه افتخار کند.

 

دلائل و شواهد طی 32 سال تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است که بسیج بدون وامداری به جریان خاص یا حزب خاص همواره مطیع فرمان رهبری نظام بوده و خواهد بود و در راه دفاع از آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی و پاسداری از دستاوردهای آن سر از پا نمی شناسد و بدین گونه تکلیف گرایی و پیروی از رهبری را در عرصه سیاسی کشور ما جلوه گر ساخته، و ملّت بسیجی ما با همین روحیه است که حماسه می آفریند و فتنه ها را خنثی می کند و انقلاب را استمرار می بخشد.

 

نتیجه گیری

 

حضور باشکوه مردم نشان داد که درست در روزهایی که همه حرمتها شکسته شد، مردم ایران زنده و بیدار هستند. در روزهایی که همه تعارفات کنار گذاشته شد و فضا چنان آشفته بود که هر کسی که مشکلی با نظام داشت، می توانست از فرصت به دست آمده استفاده کند و مشکلش را نشان بدهد و علیه نظام شعار بدهد، دیدیم که چنین نشد.

 

کسانی در حماسه 9 دی به خیابان آمدند و از نظام و رهبری دفاع کردند که شاید از وضعیت معیشتی و مادی خود شکایت داشته باشند، اما آمدند. کسانی به خیابان آمدند که شاید از ما و امثال ما، برخوردهای ناشایستی هم دیده باشند، اما آمدند! کسانی به خیابان آمدند که شاید انتظارش را نداشتیم، اما آمدند. قدر این حضور آگاهانه و این حماسه باشکوه و این ملّت بزرگ را بدانیم و شکرگزار آنها باشیم.

 

دیگر اینکه از مهمترین عوامل پیروزی، حفظ و تداوم انقلاب، دینداری و بیداری و ولایتمداری مردم ایران است. اگر جایگاه بصیرت و بیداری را در دفاع از نظام بویژه در جنگ نرم، بالاتر از دینداری بدانیم به افراط سخن نگفته ایم؛ زیرا دیندار بصیر و بیدار است که می تواند حق را از باطل تمیز دهد و از حق حمایت کند.

 

پیشنهادها

 

حماسه 9 دی باید جایگاه ویژه ای در کتاب های درسی دانش آموزان پیدا کند تا از این طریق در حوزه شعر و معنا و داستان بتوانیم ارتباط حماسه عاشورا را به حماسه 9 دی پیوند زنیم. بنابراین مؤلفان کتاب های درسی به عنوان یک وظیفه باید بکوشند مطالب درسی را بیشتر به سمت موضوعاتی متمرکز کنند که همه واژگان حوزه های مضامین متفاوت حماسه 9 دی را با خود حمل می کنند.

 

ادبیات حماسه 9 دی نه تنها نباید جنبه شعاری داشته باشد بلکه در ضمن اینکه به مخاطب آگاهی و معرفت می دهد باید مسائل دینی و مذهبی، مفهوم ایثار، شهادت، جوان مردی، آزادگی و رشادت را آشکار کند.

 

آنچه در ادبیات باید در حوزه شعر به حماسه 9 دی پرداخت، انتقال مفاهیم دینی و انقلابی در قالب شعر با استفاده از ابزار شعر است که شاعران باید سعی کنند عناصر شاعرانه را به صورت تخیل، تصویر، آرایه های کلامی، صنایع لفظی و معنوی در خدمت انتقال مفهوم و پیام به مخاطب قرار دهد؛ آنچه در این حماسه کمتر دیده شده است. بنابراین بازتاب این حادثه در اشعار شاعران جوان با مضامینی چون حماسه، آزادگی، حرّیت، حرکت و رشادت و امام حسین ... پر رنگ تر و تأثیرگذارتر به عنوان یک معیار ارزشی باید دیده شود.

 

منابع

 

1) شریفی، احمد حسین، موج فتنه، از جمل تا جنگ نرم، تهران: انتشارات کانون اندیشه جوان، 1390

 

2) علی(ع)، نهج البلاغه سیّد رضی، فیض الاسلام.(بی جا)

 

3) قدیریان، احمد، فتنه سبز، تهران: مجتمع فرهنگی شهید آیت الله بهشتی، 1389

 

4) میرحسینی اشکوری، کاظم، جریان شناسی فتنه در نهج البلاغه، رشت: بلور، 1389

 

5) موسوی، مهدی،گذار از فتنه، قم: موسسه اشراق حکمت و فرهنگ اسلامی، 1389

 

6) روزنامه کیهان، 6/9/1389

 

7) روزنامه کیهان،