سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

شمایل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

شمایل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

 محدثان معتبر - از شیعه و اهل سنّت - بنابر احادیث بسیارى، از پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله و ائمه‏علیهم السلام شمایل و اوصاف حضرت مهدى‏علیه السلام را در کتاب‏هاى خویش بیان کرده‏اند. مجموعه این روایات را مى‏توان به سه دسته تقسیم کرد:

 دسته نخست، روایاتى است که شمایل حضرتش را پس از ولادت و در ایام کودکى و در ایام حیات امام عسکرى‏علیه السلام، توصیف نموده‏اند.

 دسته دوم، حکایاتى است که ملاقات کنندگان با آن حضرت در طول دوران غیبت، شمایل آن حضرت را ذکر کرده‏اند.

 دسته سوم، احادیثى است که به نقل از معصومین‏علیهم السلام شمایل و ویژگى‏هاى جسمانى آن حضرت را هنگام ظهور و حکومت ایشان بیان کرده‏اند.

 1 . روایات دسته اوّل:

 یعقوب منقوش گوید:

خدمت امام یازدهم حسن عسکرى‏علیه السلام وارد شدم. درون حیات بر سکویى نشسته بود و سمت راستش اتاقى بود و بر آن پرده‏اى آویخته بود. عرض کردم:

اى سید من! صاحب امر امامت بعد از شما کیست؟

فرمود: این پرده را بالا بزن، آن را بالازدم، یک پسربچه به قامت پنج وجب - که به نظر مى‏آمد هشت الى ده سال داشت - بیرون آمد. با پیشانى درخشان و روى سفید و دو چشم براق و دو کتف ستبر و دو زانوى برگشته. در گونه راستش خالى و در سرش گیسوانى بود. بر زانوى پدر خود ابى‏محمد نشست؛ پس به من فرمود: این است صاحب الامر شما».

 2 . حکایات دسته دوم:

 شمایل حضرت در پاره‏اى از حکایت‏هاى ملاقات نیز ذکر شده است. البته اینها همانند روایت‏هاى دسته اوّل و سوم اطمینان آور نیستند. ( ]   ملاقات با حضرت مهدى‏علیه السلام)

 3 . روایات دسته سوم:

 روایاتى است که شمایل حضرت را در هنگام قیام و ظهور و عصر حکومت ذکر کرده است.

 1 - 3 . امام رضاعلیه السلام فرمود:

 «... وَاِنَّ القائِمَ هُوَ الَّذى‏ اِذا خَرَجَ کانَ فی سِنِّ الشُّیُوخِ وَمَنْظَرِ الشُّبَّانِ قَوِیّاً فی بَدَنِهِ حَتَّى لوْ مَدَّ یَدَهُ اِلى اَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلى وَجْهِ الاَرْضِ لَقَلَعَها وَلَوْ صاحَ بَیْنَ الجِبالِ لَتَدَکْدَکَتْ صُخُورُها...»

«... قائم آن است که چون ظهور کند، در سن پیران است و سیماى جوان دارد. نیرومند باشد تا به جایى که اگر دست به بزرگ‏ترین درخت زمین اندازد، آن را از جا بکند و اگر میان کوه‏ها نعره کشد، سنگ‏هاى آنها از هم بپاشد».

 2-3. امیرمؤمنان على‏علیه السلام بالاى منبر فرمود:

«یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلدى فی آخِرِ الزَّمانِ اَبْیَضُ اللَّونِ مُشْرَبٌ بالحُمْرَةِ مَبْدَحُ البَطنِ عَریضُ الفَخِذَیْنِ عَظیمُ مَشاشِ المَنْکَبَینِ بِظَهرِه شامَّتانِ: شامَةٌ عَلى لَوْنِ جِلْدِه و شامَةٌ عَلى شِبهِ شامَةِ النَبىِ‏صلى الله علیه وآله...»

«مردى از فرزندانم در آخِرُالزّمان ظهور مى‏کند. رنگش سفید آمیخته به سرخى و شکمش بر آمده است. دو رانش ستبر و هر دو شانه‏اش قوى است. در پشتش دو خال است، مانند مهر؛ یکى به رنگ پوستش و یکى چون مهر نبوّت پیغمبرصلى الله علیه وآله».

 3 - 3 . آن‏حضرت فرمود:

«...وَهُوَ رَجُلٌ اَجْلَى الجَبِینِ، اَقْنَى الاَنْفِ، ضَخْمُ البَطْنِ، اَزْیَلُ الفَخِذَیْنِ بِفَخِذِهِ الیُمْنى‏ شامَةٌ، اَفْلَجُ الثَّنایا، وَیَملأُ الاَرضَ عَدلاً کَما مُلِئَتْ ظُلماً وَجُوراً»

«... او مردى است بلند پیشانى، داراى بینى باریکى که میانش اندک برآمدگى دارد. برآمده شکم، داراى ران‏هاى درشت و پهن است. خالى بر ران راست او است. میان دو دندان پیشین او گشاده است...».

 4-3. امام باقرعلیه السلام نیز در وصف آن حضرت فرمود:

«... او شخصى است سرخ و سفید داراى چشمانى گرد و فرو رفته، ابروانى پر پشت و برجسته و شانه‏اى پهن...».

 5-3. امام على‏علیه السلام فرمود:

«مهدى داراى چشمانى سیاه و درشت است. موهایى مجعد و خالى بر گونه دارد...».

 6-3. امام باقرعلیه السلام فرمود:

«مهدى در حالى قیام خواهد کرد که یک تار موى سفید در سر و محاسن او دیده نمى‏شود».

 و همین معنا در کلام نورانى امام مجتبى‏علیه السلام آمده است که حضرت مهدى در سن و سالى کمتر از چهل ظهور خواهد کرد.

 از روایات فوق و احادیث دیگر، مى‏توان حضرتش را این گونه وصف نمود: چهره‏اش گندمگون، ابروانش هلالى و کشیده، چشمانش سیاه و درشت و جذاب، شانه‏اش پهن، دندان‏هایش براق و گشاده، بینى‏اش کشیده و زیبا، پیشانیش بلند و تابنده، استخوان بندى‏اش استوار و صخره سان، دستان و انگشتانش درشت، گونه‏هایش کم گوشت و اندکى متمایل به زردى که از بیدارى شب عارض شده، بر گونه راستش خالى مشکین، عضلاتش پیچیده و محکم، موى سرش بر لاله گوش ریخته، اندامش متناسب و زیبا، هیئتش خوش منظر و رباینده، رخساره‏اش در هاله‏اى از شرم بزرگوارانه و شکوهمند غرق، قیافه‏اش از حشمت و شکوه رهبرى سرشار، نگاهش دگرگون کننده و خروشش دریاسان و فریادش همه گیر است.