سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

مقام زن در اسلام

مقام زن در اسلام                                                                                محمدعلی فیاض بامیانی

دین مقدس اسلام که سعادت و رستگاری انسان‌ها را در همه ابعاد زندگی احتوا می‌کند و همه زوایای زنده‌گی بشر را در پرتو فرمایشات و دستورات جامع خویش منور می‌کند، زنان را دارای کرامت و فضیلت می‌شمارد و به مقام والای زنان و مادران ارج می‌دهند. قرآن کریم نیز پیرامون مقام و منزلت زنان و چگونه‌گی زنده‌گی آنان سوره‌ای به نام «نساء» یعنی زنان برای پی بردن به جایگاه و مقام والای زنان دارد در قصص پر محتوای قرآنی و حکایات ادیان الاهی نیز، تاریخ ظهور و پیشرفت ادیان الاهی را نتیجه زحمات و ایثار زنان و مردان خداجو و حق‌پرست بیان می‌کند. از اوایل زنده‌گی بشری، آدم و حوا، ابراهیم و و هاجر و ساره، مریم ـ زنی که قرآن کریم صفات عالی و نیکویی به او نسبت می‌دهد و پیامبر بزرگ الاهی حضرت یحیی؛ به علو مقام و برتری معنوی او اعتراف می‌کند ـ و در تاریخ پر افتخار صدراسلام، خدیجه کبری که اسوه ایمان، ایثار و فداکاری است که در راه پیشرفت دین مقدس اسلام نقش ارزنده‌ای ایفا نموده و کارنامه درخشانی در اسلام به جای گذاشته و از همه مهم‌تر با این که جامعه جاهل عرب داشتن دختر را بر خود ننگ پنداشتند، جهت نمایاندن علو مقام زن در اسلام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را به عنوان کوثر یاد نمود.
کوثر، نامی است مبالغه‌آمیز به معنی دارنده خوبی زیاد و خیر
کثیر، در قرآن کریم آیات متعددی پیرامون فضایل و سجایای اخلاقی این کوثر مطهر نازل گردیده است. در درخشان‌ترین حادثه پر افتخار جهان اسلام واقعه کربلا نیز فداکاری، ایثار، شجاعت، پیام‌رسانی و هدایات زینب کبری نقش ارزنده زنان را در جامعه اسلامی تبارز و جلوه خاصی می‌دهد.
موارد بالا نمایان‌گر این است که زنان همچو مردان، بلکه گاهی والاتر توانایی رشد و کسب شایسته‌گی‌های فراوان دارد و بدون حضور زنان در عرصه اجتماعی و سیاسی نمی‌توان از عدالت اجتماعی و تعادل سیاسی سخن گفت و دین مقدس اسلام برای زنان مقام عالی و والایی قایل بوده و زنان دارای منزلت و مقام عالی انسانی هستند....