سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

صلابت و مدارا در سیره امام کاظم علیه السلام

صلابت و مدارا در سیره امام کاظم علیه السلام
شمس الله ایلامى         
یکى از بحثهایى که امروزه مورد توجه گروهى از افراد جامعهقرار گرفته، مساله تسامح و تساهل در دین است. این افراد دودستهاند:

الف- مغرضان، کج اندیشان و التقاطىمذهبان که شناخت درستى ازدین نداشته، هرچه به نفع نیات پلید خود باشد، مىپذیرند و باسلاح تسامح به جنگ دین مىآیند.
ب- متدینان ساده و خوش باور که بدون تامل در گفتههاىدیگران، اسلام را دین سهل و سمح دانسته، ناخواسته آب در آسیابدشمن مىریزند; اینان چون متحجران خوارجند که کاغذپارههاى برسرنى را اساس قرآن دانستند و در مقابل قرآن ناطق ایستادند.
از آنجا که اگر اسلام از چشمه زلال اهلبیتبه ما نرسد نه تنها،شفا بخش نبوده، بلکه سمى مهلک خواهد بود، به نظر مىرسد در بارهمساله تساهل و تسامح دینى نیز باید به پیشوایان معصوم علیهمالسلام پناه برد تا ما را از زلال خویش سیراب سازند. بررسى ابعادمختلف سیره این بزرگواران حدو مرز تساهل و تسامح را بهخوبىروشن مىسازد. این نوشتار سیره امام موسى بن جعفر(علیه السلام)در این بارهرا به اختصار بررسى مىکند. دوران امامت این امام همام از سال 148 ه .ق که حضرت امامصادق علیه السلام به شهادت رسید. آغاز شد. آن حضرت در این دوران با چهارخلیفه سفاک به مقابله پرداخت: منصور دوانیقى، مهدى عباسى، هادى و هارونالرشید خلفاى جلادبنى عباس در این عصر بودند.
سیره امام کاظم علیه السلام نشان مىدهد آنجا که بحث دفاع از دین مطرحاست امام تا مرز شهادت پیش مىرود و ذرهاى سیاسىکارى و تساهل وسازش در وجود مبارکش پیدا نمىشود. امام از دو سلاح تقیه و زندانبراى دفاع از دین استفاده مىکند و در جاهایى که مبسوطالید باشدبه ترویج و اقامه احکام دین مىپردازد. آنچه به عنوان مدارا وتساهل در زندگى امام کاظم علیه السلام رخ داده است، به زندگى شخصى و گذشتو ایثار آن حضرت مربوط است. نمونههاى زیر گوشهاى از برخوردقاطع امام کاظم علیه السلام در جهت عزت و صلابت دینى، اقامه عدل و برپایىحدود الهى است.