سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

بدون حساب : بهشت یا جهنم

کسانى که بدون حسابرسى به بهشت مى روند.
قرآن  کریم : ((بـگـو : اى بـنـدگـان من که ایمان آورده اید ! از پروردگار خود بترسید براى آنان که در حیات این جهانى نیکى کرده اند پاداش نیک است و زمین خداوند فراخ است مزد صابران بى حساب و کامل داده مى شود)).
ـ امام على (علیه السلام  ) : کسى که براى خداى تعالى کار کند خداوند مزد او را در دنیا و آخرت عطا فرماید و خواسته هاى مهم او را در هر دو سراى بر آورد , خداى تعالى فرموده است : ((اى بندگان من که ایمان آورده اید از پروردگار خودبترسید براى کسانى که در این دنیا نیکى کنند پاداش نیک است و زمـیـن خـدا فـراخ مـى بـاشد جزاین نیست که شکیبایان مزد خود را بى حساب و کامل دریافت مى کنند)) آنچه را که خداوند دردنیا به آنان بدهد در آخرت با ایشان حساب نمى کند.
ـ امـام سـجاد (علیه السلام ) : آن گاه که خداوند همه انسانها را گرد آورد, آواز دهنده اى جار زند : کجایند شکیبایان که همگى بدون حسابرسى به بهشت روند فرشتگان به ایشان گویند : شما که هستید ؟
گـویـند : صابران فرشتگان پرسند :در چه باره صبر مى کردید ؟
پاسخ دهند : در راه طاعت خدا و خویشتندارى از نافرمانى او شکیبایى ورزیدیم .

ـ پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله ) درباره آیه ((آن گاه کتاب را به کسانى که برگزیده ایم به ارث دهیم )) فرمود : آنـان کـه پـیش تاخته اند بدون حسابرسى به بهشت روند و آنان که میانه روى کرده اند مختصرى حسابرسى شوند و آنان که به خود ستم کرده اند, در طول مدت محشر نگه داشته شوند.
ـ امـام صـادق (علیه السلام ) : در روز قیامت گروهى از مردم برخیزند و به در بهشت آیند و در را بکوبند به آنـان گـفـتـه شـود : شـما کیستید ؟
گویند : ماتهیدستانیم گفته شود : آیا پیش از حسابرسى مـى خواهید وارد بهشت شوید ؟
گویند : به ماچیزى ندادید تا درباره آن باز خواستمان کنید پس , خداى عز و جل فرماید : راست مى گویند ,به بهشت در آیید.
ـ پـیـامـبـر خـدا (صلی الله علیه و اله ) : از دنـیـا هـمان اندازه که گرسنگى تو را بر طرف سازد و بدن برهنه ات رابـپـوشـانـد, تـو را بـس است اگر خانه اى باشد که تو را محفوظ دارد خوب است و اگر مرکبى باشدکه سوارش شوى چه بهتر و اگر اینها را نداشتى به همان نان و آب سبو بسنده کن که بیش از آن ,یا از تو بازخواست خواهد شد یا مایه عذاب تو خواهد گشت .

ـ امـام سـجـاد (علیه السلام ) : آن گاه که خداى عزوجل همه آدمیان را از اولین تا آخرین نفر جمع کند آواز دهـنـده اى برخیزد و با صدایى که همگان بشنوند بانگ برآورد : کجایند آنان که براى خدا دوستى مـى ورزیـدند ؟
پس گروهى ازمردم برخیزند و به آنان گفته شود : بدون حسابرسى وارد بهشت شوید.
ـ پـیـامـبـر خـدا (صلی الله علیه و اله) : خداى تعالى فرموده است : اى بندگان من که در راه من جنگیدید و در راه مـن کـشـتـه شـدید و آزار دیدید و در راه من جهاد کردید به بهشت در آیید پس , آنان بى آن که عذابى بینند وحسابرسى شوند به بهشت وارد شوند.
ـ امام صادق (علیه السلام ) : رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود : آن گاه که نامه هاى اعمال گشوده و ترازوها برپاشود, بـراى بـلادیـدگان ترازویى برپا نگردد و نامه عملى گشوده نشود آن گاه این آیه را تلاوت کرد : ((جز این نیست که مزد شکیبایان به طور کامل داده مى شود )).
ـ پـیـامـبـر خـدا صلی الله علیه و اله : در روز رسـتاخیز خداوند براى گروهى از امت من بالهایى مى رویاند که بـه وسـیـلـه آنها از گورهاى خود به بهشت پرواز مى کنند و در آن به گشت و گذار مى پردازند وهـرگونه بخواهند از نعمتهایش برخوردار مى شوند فرشتگان از آنها پرسند: آیا حسابرسى شدید ؟
جواب دهند : ما حسابى ندیدیم پرسند : آیا از صراط گذشتید ؟
پاسخ دهند : ما صراطى را ندیدیم پـرسـنـد : آیـا دوزخ را دیـدیـد ؟
پاسخ دهند : ما چیزى ندیدیم فرشتگان گویند : شما ازامت که هستید ؟
پاسخ دهند : از امت محمد صلی الله علیه و اله فرشتگان گویند : شما را به خدا سوگند مى دهیم به ما بـگـویـیـد کـه اعـمـال شـمـا در دنـیـا چه بود ؟
پاسخ دهند : دوخصلت در ما بود که خداوند به فـضل رحمت خود ما را بدین مقام رساند پرسند : آن دو خصلت کدام است ؟
گویند : ما در خلوت وتـنـهـایـى خـود از مـعـصیت خدا شرم مى کردیم و به همان اندک روزى که قسمت ما شده بود خرسندبودیم پس فرشتگان گویند: این مقام حق شماست .
کسانى که بدون حسابرسى به دوزخ ‌مى روند.
ـ پـیـامبر خدا صلی الله علیه و اله: خداوند عزوجل ازهمه خلایق حساب مى کشد مگر از کسى که به خدا شرک ورزیده باشد در روز قیامت دستورداده مى شود که او را بدون حسابرسى به دوزخ افکنند.
ـ امـام سجاد علیه السلام  : بندگان خدا ! بدانید که براى مشرکان نه ترازویى برپا مى شود و نه نامه عملى گـشوده مى گردد, بلکه دسته جمعى به سوى دوزخ رانده مى شوند برپا شدن ترازوها و گشوده شدن نامه اعمال تنها براى مسلمانان صورت مى پذیرد.
ـ امام صادق (علیه السلام  ) : سه کسند که خداوندآنها را بدون حسابرسى به دوزخ مى برد : پیشواى منحرف و ستمگر , تاجر دروغگو و پیرمردزناکار.
ـ پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: شش گروه بدون حسابرسى به دوزخ مى روند: فرمانروایان به سبب ستمگرى , عربها به سبب عصبیت (قبیله اى و نژادى ) , ملا کان به سبب تکبر , بازرگانان به سبب دروغگویى , علما به سبب حسادت و ثروتمندان به سبب بخل .
ـ شـش گـروهـنـد کـه , بدون حسابرسى ,به سبب شش خصلت به دوزخ مى روند عرض شد : یا رسول اللّه ! , درود خدا برتو , آنان کیستند؟
فرمود : فرمانروایان به سبب ستمگرى , عربها به سبب عـصـبـیـت (قبیله اى و نژادى ) , ملا کان به سبب کبر , بازرگانان به سبب خیانت , روستائیان به سبب جهالت و نادانى و علما به سبب حسادت
میزان الحکمه ج3