سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

شهرستان زرند

شهرستان زرند دیاری آرمیده در دامان کویر و دارای مردمان صحرا دلی است که زمانه بر فرزانگی و سخت کوشی آنان گواه است. 
منطقه کویر: اگرچه صفحات تاریخ این سرزمین نه چندان متراکم، بلکه تقریباً از اوایل قرن چهارم هجری قمری به بعد رقم خورده، بااین همه اوراق یاد شده، مشحون از سرافرازی های فراوان و درایت و اندیشه مردمان آن است.
شهرستان زرند از شمال و شمال غرب به شهرستان های کوهبنان و بافق یزد، از شمال و شمال شرق به شهرستان راور، از جنوب شرق به بخش های چترود و مرکزی کرمان و از جنوب غرب و غرب به شهرستان رفسنجان، محدود است.قسمت های مرکزی این شهرستان دشتی بوده که توسط ارتفاعاتی چند احاطه شده است.
در نقشه پهنه بندی اقلیمی ایران، شهرستان زرند را در منطقه ای که دارای دو طوقه اقلیمی است نشان می دهد مناطق شرقی و جنوب شرق شهرستان دارای تیپ اقلیمی بری، نیمه خشک، معتدل تا خنک و مناطق غرب و شمال غرب دارای تیپ اقلیمی بری، خشک، معتدل تا خنک و مناطق غرب و شمال غرب دارای تیپ اقلیمی بری، خشک، نیمه گرم تا خنک است.
 مردم زرند، از دیرباز استعداد خود را در ساخت انواع صنایع دستی به کار گرفته و د راین زمینه خالق آثاری بوده اند که در تاریخ ثبت و ضبط است، پارچه های بافت زرند تا روزگار معاصر رواج داشت.
همچنین بافت و دوخت گیوه های مرغوب نیز بخصوص درخانوک مورد توجه بوده و گیوه های خانوکی معروف است و سفیدگرهای زرند از دیرباز شهرت داشته اند کسانیکه ظروف مسی را با قلع سفید می کردند و اصطلاحاً به آنها" قلانگر" می گفتند.
از جمله صنایع دستی دیگر قالیبافی است که تا اندازه ای رونق خود را حفظ کرده وهمچنین جاجیم بافی و گلیم بافی ازدیگر صنایع دستی قدیمی این شهرستان محسوب می شوند.

از آثار باستانی ، مواریث فرهنگی و جاذبه های گردشگری شهرستان زرند می توان به خانه موقوفه شاهرخ خان، خانه و برج اصفهانی، روستای داهوئیه، آثار آسیاب های آبی، نقارخانه، کاروانسرای گورچو، قلعه ها و برج ها( شامل: قلعه و برج جلال آباد، چهار برج شاهرخ خان، قلعه آبشوری سیریز، قلعه باب هویز، قلعه فتح آباد) و جای پای دایناسور.
همچنین در موارد فوق می توان به بازارها( شامل بازار وکیل، بازارچه کرمعلی، بازار حاج ملاعلی) مساجد ( مسجد جامع، مسجد قلعه و مسجد درخیز)، حسینیه ها و اماکن متبرکه معروف چون: حسینیه قلعه، حسینیه سقاخانه، حسینیه بازار و تکیه امام حسین خانوک و معروف ترین امامزاده ها و مقابر بزرگان چون: امامزاده حمزه، امامزاده عبدالله، امامزاده جعفر، آرامگاه خواجه فقیه، آرامگاه عبدالسلام زرندی، زیارتگاه پیرمراد( احمد رجب)، بقعه بهاباد، بقعه سید خانوک، بقعه پیرسبزپوش، و مقبره سلطان سید ابراهیم اشاره کرد.
وقتی سخنی از سوغات زرند به میان می آید، اوین تحفه ای که خودنمایی می کند، سوهان زرندی است که شهرت بسیار دارد، اصولاً مردم زرند از دیرباز در پختن انواع حلوا و تهیه سوهان و شیرینی های محلی دیگر شهرت داشته اند.

منبع: http://kerman.isna.ir/mainnews.php?ID=News-16820