سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

انس على (علیه السلام ) با قرآن

انس على (علیه السلام ) با قرآن
حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام ) از آغاز اسلام ، و نبوت پیامبر گرامى (صلى الله علیه و آله ) کاتب وحى بود و به نگهدارى قرآن اهمیت بسیار مى داد. در این باره ام سلمه ( یکى از همسران رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) مى گوید:
جبرئیل (سخن خدا را) به رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) ابلاغ مى کرد و آن حضرت آن را به على (علیه السلام ) املا مى نمود و ایشان مى نوشتند.
(201)
انس امیرالمؤ منین (علیه السلام ) با قرآن به حدى بود که پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله ) درباره او مى فرمود:
هذا على مع القرآن ، والقرآن مع على ، لا یفترقا حتى یردا على الحوض (202)
این على (علیه السلام ) با قرآن و قرآن با على (علیه السلام ) است این دو از هم جدا نمى شوند تا روز قیامت کنار حوض کوثر، بر من وارد شوند.
حضرت على (علیه السلام ) بسیار قرآن مى خواندند، آن هم تلاوت و تدبر و تفکر و با پیاده کردن آن و به کار بستن دستورات و اجراى حدودش ، روح و روان خود را سیراب مى نمود.
کسانى که با نهج البلاغه آشنایى کامل دارند، مى دانند که ، عبارتهاى آن کتاب ، نشان از این دارد که آن حضرت ، نه تنها سخنانش را از متن و بطن قرآن استخراج کرده ، بلکه در 142 مورد تمام آیه یا قسمتى از آن را به طور مستقیم کنار گفتارش به کار برده است .
آن حضرت در زمان خلافتش ، در بازارهاى کوفه قدم مى زد و به راهنمایى مردم و کسبه بازار مى پرداخت . هنگامى که از کنار فروشندگان عبور مى کرد، مکرر این آیه را تلاوت مى فرمود:
تلک الدار الاخره تجعلها للذین لا یریدون علوا فى الارض و لا فسادا و العاقبه للمتقین (203)
این سراى آخرت (و بهشتها و نعمت هایش ) را تنها براى کسانى قرار مى دهیم که در زمین اراده برترى جویى و فساد ندارند؛ و عاقبت براى پرهیزکاران است .
آنگاه چنین فرمود: این آیه درباره زمامداران عادل و متواضع و سایر قدرتمندان جامعه نازل شده است .
(204)
او به قدرى با قرآن مانوس بود که حتى وقتى شمشیر کینه مفسدان بر سرش فرود آمد، اندکى از خاک محراب را ((بنا بر قولى )) روى زخم سرش ریخت و این آیه را تلاوت فرمود:
منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخرى (205)
ما شما را از خاک آفریدیم و در آن باز مى گردانیم و بار دیگر نیز شما را از آن بیرون مى آوریم .
کوتاه سخن آن که تمام ابعاد زندگى على (علیه السلام ) در ظاهر و باطن ، هماهنگ با قرآن بود، به طورى که طرفداران حق ، او را قرآن ناطق خوانده اند.
محقق معروف اهل سنت ((محمد احمد نواوى مى نویسد: على (علیه السلام ) همه قرآن را حفظ کرد، بر اسرارش آگاه شد و گوشت و خونش با قرآن در آمیخت .
(206)
منبع : تاثیر قران بر جسم و جان . نعمت الله طالبی . http://www.ghadeer.org/qoran/t_qoran/75000007.htm#link71