سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

جهنم

درباره جهنم
از على علیه السّلام روایت شده که پیامبر صلّى الله علیه و آله فرموده است: «به خدا پناه برید از چاه غم یا وادى‏
غم، عرض کردند: اى پیامبر خدا! وادى غم یا چاه غم چیست؟ فرمود: آن وادیى است در جهنّم که جهنّم هر روز هفتاد بار از آن به خدا پناه مى‏برد، خداوند آن را براى قاریان ریا کار آماده کرده است»

تعداد طبقات جهنّم به اندازه اعضاى هفتگانه‏اى است که بنده به وسیله آنها مرتکب گناه مى‏شود، برخى از این طبقات بالاى برخى دیگرند، بالاترین آنها جهنّم و پس از آن به ترتیب سقر، لظى، حطمه، سعیر، جحیم و هاویه است. اکنون در عمق هاویه بیندیش که آن را حدّى نیست چنان که عمق شهوات دنیا نیز حدّى ندارد، و همان گونه که هر نیاز دنیوى همواره به نیازى بزرگتر از آن منجرّ مى‏شود هاویه جهنّم نیز به آخر نمى‏رسد مگر آن که به هاویه‏اى ژرفتر از آن منتهى مى‏گردد.
سپس در تفاوت درکات جهنّم بیندیش چه در آخرت درجات بزرگتر و برتریها زیادتر است، و همان گونه که حرص مردم به دنیا متفاوت است، برخى چنان در کار دنیا حریص و زیاده طلبند که به غریق شباهت دارند، و بعضى تا حدّ معینى خود را با آن درگیر کرده‏اند از این رو آتش دوزخ نیز به طور متفاوت دامنگیر آنها مى‏شود چه إِنَّ الله لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ

  پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله فرموده است: «کم عذابترین اهل دوزخ کسى است که نعلینى از آتش در پاى دارد که بر اثر گرمى آن مغز او به جوش مى‏آید»
 پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله به صفات آتش جهنم تصریح کرده و فرموده است: «خداوند امر فرموده هزار سال آتش دوزخ را افروختند تا سرخ شد سپس هزار سال دیگر آن را افروختند تا سپید گردید، پس از آن هزار سال دیگر آن را افروخته کردند تا سیاه شد، و آن سیاه و تاریک است»
ابو سعید خدرى گفته که پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله فرموده است: «اگر یک دلو از غسّاق جهنّم در دنیا انداخته شود همه اهل زمین متعفّن خواهند شد»«4»، این شراب اهل جهنّم است و هنگامى که یکى از آنها از تشنگى استغاثه و درخواست آب مى‏کند از آب چرک و خون به او نوشانیده مى‏شود و آن را جرعه جرعه مى‏آشامد و هیچ گواراى او نمى‏شود و از هر سو مرگ به او هجوم مى‏آورد لیکن نمى‏میرد: وَ إِنْ یَسْتَغِیثُوا یُغاثُوا بِماءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرابُ وَ ساءَتْ مُرْتَفَقاً . راه روشن، جلد8، ص: 420