سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

فلسفه انتظار

انتظار فرج در اسلام

انتظار فرج در اسلام به ویژه در مذهب حقّه تشیِّ ع یعنی ایمان به امامت و ولایت حضرت ولی عصر علیه السلام و امید به ظهور مبارک آن حجت خداوند و آرزوی رسیدن روزگار  رهایی مستضعفان از چنگال مستکبران و اتمام دوران طاغوتیان و روز پیروزی مؤمنان و آغاز حکومت صالحان تا پایان جهان . که تمام عقاید اساسی اسلام را در بر دارد.

انظار نوعی آمادگی است ؛ برای پاک شدن ، پاک زیستن ودور ماندن از زشتیها و رسیدن به تزکیه نفس .  آمادگی برای  حرکتی مستمر و دائم ف با تلاش توأم با خود سازی و دگر سازی و زمینه سازی و تدارک قوا برای شرکت در نهضت عظیم آسمانی حضرت مهدی علیه السلام .که آغاز آن ظهور مبارک حضرت ولی عصر علیه السلام و فرجام آن شکست ظلمتها ،فسادها ،جهلها ، جنایتها و طاغوتها؛ و نتیجه آن بر پایه حکومت عدل «الله » و تحقق وعده الهی به عزت بخشی مؤمنان است.

انتظار در قرآن کریم

آنچه در طول تاریخ پر افتخار اسلام مایه امید مسلمین خصوصا" شیعیان منتظر بوده ، وعده های تخلف ناپذیر الهی در مورد آینده اسلام و پیروزی نهایی مؤمنان و مستضعفان است .

قرآن کریم با قاطعیت مسئله انتظار و امید به حاکمیت مطلق حق در جهان را به عنوان وعده قطعی الهی مطرح  نموده ، و پیروزی نهایی آیین پاک محمدی صلی الله علیه و آله و سلم  را نوید داده است . در این زمینه چندآیه را برای نمونه ذکر می نماییم :

1-    آیه 33 سوره توبه  : « هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون » .

او  کسی است که پیامبر خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا دین حق را بر تمام ادیان غالب گرداند اگر چه مشرکان کراهت داشته باشند.

2-   آیه 4 سوره قصص : « ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین ».

و ما اراده کرده ایم بر آنها که در زمین به ضعف کشیده شده اند منت نهاده آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.

آیات دیگر:

آیه 55 سوره نور، آیه 32 سوره توبه ،آیه 51 سوره غافر ، آیات 105 و 106 سوره انبیاء و 28 و 29 سوره سجده  و 171 تا173 سوره صافات و 41 سوره حج .

در نویدهای قرآنی 4 رکن اساسی برای کارنامه قیام مصلح جهانی و « موعود قرآن کریم » بیان شده که عبارتند از :

1-    حکومت واحد جهانی بر اساس توحید و به رهبری  «موعود قرآن » تشکیل خواهد شد و اداره آن حکومت عادلانه به مردم صالح واگذار خواهد گردید.

2-    برنامه های عالی اسلامی و نظام کامل حکومت  « الله » در سراسر جهان بی کم و کاست اجرا ،  و همه احکام الهی عملی خواهد شد.

3-    بیم و هراس توده مردم از بین خواهد رفت و امنیت کامل برقرار خواهد شد.

4-    همگان خدای یکتا را پرستش خواهند نمود و هر گونه استعباد و بت پرستی ریشه کن خواهد شد.

 ( نقل از کتاب ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه از دیدگاه اسلام ، مذاهب و ملل جهان   تألیف آقای هاشمی شهیدی)

درباره انتظار فرج در روایات اسلامی و آثار آن در ادامه و به زودی ارائه خواهد شد .