سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوه معشوق

دوزخ دارای صراط است

دوزخ دارای صراط است
قالَ اللهُ الحَکیمُ فی‌ کِتابهِ الکَریمِ:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُواْ لَمْ یَکُنِ اللَهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِیَهْدِیَهُمْ طَرِیقًا * إِلَّا طَرِیقَ جَهَنَّمَ خَـ?لِدِینَ فِیهَا أَبَدًا وَ کَانَ ذَ"لِکَ عَلَی‌ اللَهِ یَسِیرًا.(سوره نساء ایات 169-168)
«بدرستیکه‌ آن‌ کسانی‌ که‌ کافر شدند و ستم‌ نمودند، البتّه‌ چنین‌ نیست‌ که‌ خداوند ایشان‌ را بیامرزد، و چنین‌ نیست‌ که‌ خداوند به‌ راهی‌ ایشان‌ را رهبری‌ کند مگر به‌ راه‌ دوزخ‌ که‌ در آن‌ جاودان‌ و مخلّد بمانند؛ و این‌ عمل‌ برای‌ خدا کاری‌ آسان‌ است‌.»
دوزخ دارای صراط است
از این‌ آیه‌ استفاده‌ میشود که‌ جهنّم‌ دارای‌ طریق‌ و راهی‌ است‌ که‌ کافران‌ و ظالمان‌ از آن‌ راه‌ به‌ جهنّم‌ میرسند، و این‌ طریقی‌ است‌ که‌ می‌پیمایند.

أُحْشُرُواْ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَ أَزْوَ"جَهُمْ وَ مَا کَانُوا یَعْبُدُونَ * مِن‌ دُونِ اللَهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَی‌" صِرَ"طِ الْجَحِیمِ * وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَّسْئُولُونَ * مَا لَکُمْ لَا تَنَاصَرُونَ * بَلْ هُمُ الْیَوْمَ مَسْتَسْلِمُونَ. [سوره صافات ایات 26-21]
«اینک‌ در موقف‌ قیامت‌ و بازپرسی‌ در حشر حاضر کنید کسانی‌ را که‌ ستم‌ کرده‌اند! و نیز جفت‌هایشان‌ را و آنچه‌ را که‌ غیر از خداوند معبود قرار دادند! و جملگی‌ را بسوی‌ صراط‌ جهنّم‌ هدایت‌ کنید! و همه‌ را در موقف‌ سؤال‌ و عرْض‌ نگاه‌ دارید؛ که‌ البتّه‌ آنها مورد سؤال‌ و بازپرسی‌ قرار میگیرند که‌: چرا شما یکدیگر را در راه‌ خدا و کمال‌ تقرّب‌ خود یاری‌ نکردید؟ و البتّه‌ همه‌ آنها در آن‌ روز به‌ حال‌ ذلّت‌ و تسلیم‌ در می‌آیند.»
در آیه‌ شریفه‌ نیز راهی‌ بسوی‌ جحیم‌ بیان‌ شده‌ است‌ و مراد از جحیم‌ همان‌ دوزخ‌ و جهنّم‌ است‌، زیرا هر آتشی‌ که‌ در هوا و مسیر باد قرار گیرد و یا بوسیله‌ دستگاه‌ دَمِ کوره‌ به‌ آن‌ پیوسته‌ هوا دهند و برافروختگی‌ و آتشگیری‌ او شدید باشد آن‌ را جَحیم گویند. و از مادّ? جَحِمَتِ النّارُِ جَحْمًا و جَحَمًا، و جَحُمَتِ النّارُِ جُحومًا به‌ معنای‌ روشن‌ شدن‌ و آتش‌ گرفتن‌ مادّ?‌ آتشی‌ و اضطرام‌ و لهیب‌ آوردن‌ آن‌؛ و از باب‌ جَحَمَ ـَ جَحْمًا متعدّی‌ آن‌، یعنی‌ آتش‌ زدن‌ و برافروختن‌ و آتش‌ انداختن‌ و شعله‌ور کردن‌ آن‌ استعمال‌ شده‌ است‌.
صراط‌ بسوی‌ جهنّم‌ یکی‌ از منازلی‌ است‌ که‌ کافران‌ و ستمگران‌ در پیش‌ دارند. و راهی‌ است‌ که‌ مؤمنان‌ نیز باید از آن‌ عبور کنند و به‌ بهشت‌ بروند، و این‌ راه‌ یا روی‌ جهنّم‌ و یا داخل‌ آنست‌؛ و به‌ قول‌ معروف‌ پلی‌ است‌ که‌ زده‌ میشود و از آن‌ باید عبور مردم‌ باشد. و عوام‌ آنرا پل‌ صراط‌ میگویند، و البتّه‌ این‌ تعبیر غلط‌ است‌ چون‌ پل‌ و صراط‌ یک‌ معنی‌ دارد و اضافه‌ اسم‌ به‌ مرادف‌ خود صحیح‌ نیست‌؛ نظیر شبِ لیلةُ الرَّغائب‌ و سنگِ حَجَر الاسود.
باری‌، باید دانست‌ که‌ آیا این‌ پل‌ کجا زده‌ میشود؟ روی‌ جهنّم‌ و یا در داخل‌ آن‌؟ و آیا باید همه‌ افراد از روی‌ آن‌ عبور کنند یا بعضی‌؟ و آیا هر کس‌ بخواهد به‌ بهشت‌ برود حتماً باید از این‌ صراط‌ بگذرد یا نه‌ بهشت‌ راه‌ دیگر هم‌ دارد؟ و اصولاً حقیقت‌ صراط‌ چیست‌؟ چرا انسان‌ برای‌ اینکه‌ در بهشت‌ برود از روی‌ این‌ پل‌ باید عبور کند؟ چه‌ ملازمه‌ای‌ است‌ بین‌ بهشت‌ رفتن‌ و عبور از صراط‌ نمودن‌؟شکّ نیست‌ که‌ تمام‌ افراد بشر که‌ در دنیا زندگی‌ میکنند، هر یک‌ در باطن‌ و وجدان‌ خود یک‌ هدف‌ و مقصدی‌ دارند که‌ برای‌ وصول‌ به‌ آن‌ هدف‌ حرکت‌ میکنند؛ اعمّ از اینکه‌ آن‌ مقصد را بدانند و یا ندانند.و در هر حال‌ خواه‌ و ناخواه‌ هر کس‌ در ذات‌ و واقعیّت‌ خود روی‌ آن‌ مقصد در حرکت‌ است‌، و افعال‌ و اعمالی‌ که‌ انجام‌ میدهد روی‌ غرضی‌ است‌ که‌ میخواهد نقاط‌ ضعف‌ را در خود ترمیم‌ کند و حاجات‌ باطنی‌ و نفسانی‌ خود را بواسطه‌ این‌ اعمالی‌ که‌ بجای‌ می‌آورد برآورده‌ کند.( معادشناسی. علامه محمد حسین تهرانی ج 8 ص 15-14)