عصمت ائمه علیهم السلام
عصمت ائمه علیهم السلام
بنابراین، بر اساس دو برهان عبودیت و معرفت ، انسان به طور فطری برای انجام تکالیف الهی و بندگی خدا و کسب معرفت در معارف دینی در جستجوی منبعی مطمئن است. پس، همان برهانی که ما را دعوت به رهبری عالم و عادل از تمام جهات میکند وجود صفت عصمت را برای او به اثبات میرساند. و از آن جا که عصمت، امری باطنی است و مردم هیچ راهی به سوی او از طریق آرای عمومی و شورا ندارند، تنها راه شناخت امام معصوم، نصّ صریح است. این جاست که امام سجادعلیه السلام میفرماید: امام از خاندان ما دارای عصمت است، وعصمت امری ظاهری درخلقت افراد نیست تابه آن شناخته شوند.به همین جهت، امری منصوص میباشد خدابه وسیله رسولش باید آنها را معرّفی نماید . (سؤال شد:ای پسر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم، معنی معصوم چیست؟)فرمود: معصوم، همان کسی است که با ملازمت و چنگ زدن به ریسمان خدا، خود را از بدیها وخطاها نگه میدارد. وریسمان خدا قرآن است. این دو، تاقیامت از هم جدانمیشوند. امام به قرآن هدایت میکند وقرآن به امام هدایت میکند واین است گفته خدای عزّ و جل: براستی، این قرآن به مستقیمترین راه هدایت میکند.
.رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: ای علی! تو وصی من هستی؛ جنگ با تو، جنگ با من و صلح با تو، صلح با من است. وتو امام و پدر یازده امام هستی. همان کسانی که پاک و معصومند]
ابن عباس گفت:از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمود: من وعلی، حسن وحسین ونه نفراز فرزندان حسینعلیهم السلام پاک و معصوم هستیم .
از سلمان - رضی اللَّه عنه نقل است که: پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم دست مبارک را بر کتف امام حسین علیه السلام گذاشتند و فرمودند: براستی او امام و فرزند امام است، ائمه از صلب او نه نفرند. آنان افرادی نیک، امین و معصوم میباشند و نهمین فرد، قائم ایشان است
.زید بن ثابت گفت: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: براستی از صلب حسین علیه السلام امامانی نیکوکار، امین و معصوم بیرون میآیند؛ امامانی که کارگزاران به عدل هستند .
عمران بن حصین گفت: از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که به علیعلیه السلام فرمود: تو وارث علم من و امام و خلیفه بعد از من هستی؛ به مردم یاد میدهی چیزی را که نمیدانند. و تو پدر دو فرزند من و شوهر دخترم هستی و عترت پاک و امامان معصوم از ذریه و فرزندان تو هستند .
پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: کسی که خوشحال و مسرور میگردد که به شاخه یا قوت سرخ نظر نماید شاخهای که خداوند عزوجل با دست خود آن را غرس کرده و نشانده است و به آن تمسّک بجوید، پس باید علیعلیه السلام و امامان از فرزندان او را به ولایت و سرپرستی بگیرد. پس، براستی اینها مختار و برگزیده خدای عزوجل هستند و اینها معصوم از هر گناه و خطا میباشند .
از جمله فضایل اهل بیتعلیهم السلام این بود که خداوند، اطاعت آنها را بر مردم واجب کرده است. و امر به طاعت آنها برای این است که آنها معصومند و مردم با پیروی از آنها در اندیشه و عمل از خطا و گمراهی حفظ میشوند و به مقام انسانی نایل میگردند.
سلیم بن قیس گفت: از امیرالمؤمنینعلیه السلام شنیدم که فرمود: طاعت صرفاً برای خدای عزوجل و برای رسولش و اولیای امر است. و علت اطاعت از اولیالامر اینست که اینها معصوم و پاکند و امر به معصیت و گناه نمیکنند . ( مدینه العلم)