افسانه سرداب : اتهام به شیعه
به نام خدا
افسانه سرداب : اتهام به شیعه
غالب علمای اهل سنت ضمن بیان اوصاف مهدی موعود علیه السلام ، او را « صاحب سرداب » نامیده و گفته اند : شیعه می گوید که امام آنها در سرداب غایب شده و در آنجا به سر می برد ! و از سرداب بیرون می آید یا از آنجا ظهور می کند و یا موقع رفتن به سرداب مادرش به او نگاه می کرد ولی او دیگر بر نگشت و از این قبیل مطالب ...
اما بررسی موضوع :
« این که حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه کجا و کی و چگونه غایب شد؟ ؛ از مطالبی است که جهان تشیع در خصوص آن مورد تهمتهای فراوان از طرف دشمنان قرار گرفته است . آخرین دیدار عمومی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا ه با شیعیان در هشتم ربیع الاول سال 260 ق بوده است که در مراسم تشییع امام عسکری علیه السلام برای آنان ظاهر شده و بر جنازه مطهر پدر بزرگوارشان نماز گزاردند و ناپدید شدند ؛ از آن پس حضرت ملاقات رسمی و عمومی نداشتند . این دیدار در سامرا و در خانه امام عسکری علیه السلام انجام گرفت .
خانه امام عسکری علیه السلام همانند دیگر خانه های عراق شامل غرفه های جداگانه برای مردان و زنان و سرداب و زیرزمین بود که سرداب نیز دارای غرفه های جداگانه برای مردان و زنان بود و در تابستانها از شدت گرما به سردابها پناه می بردند .
سرداب خانه امام حسن عسکری علیه السلام محل زندگی و عبادت امام هادی علیه السلام و خود ایشان و حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فدا ه بود و تمام دیدارها باحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در عهد پدر در همین منزل و در همین سرداب انجام می یافت . از این رو شیعیانی که بعد از رحلت امام برای زیارت قبور عسکریین وارد سامرا می شدند بعد از زیارت آن بزرگواران در محل عبادت سه امام همام نیز تبرکا و تیمنا نماز می خواندند و آنجا را زیارت می کردند .
مقدس شمردن آن سرداب از طرف شیعه موجب شد که دشمنان اهل بیت ؛ شیعیان را به این باور که حضرت امام زمان در سرداب مخفی شده است ! متهم کنند. ولی شیعیان از چنین باور نامعقولی پاک به دورند .و سرداب را تنها به این دلیل که محل عبادت و زندگی سه امام معصوم علیهم السلام و نیز محل زندگی حکیمه خاتون و جناب نرجس ختون مادر والا گهر امام زمان عجل الله تعالی فرجه بوده است مقدس می شمارند. و بخصوص به دلیل رؤیت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در عهد پدر بزرگوارشان در آن محل .
و آنچه برخی نویسندگان اهل سنت و دشمنان به ما شیعیان نسبت می دهند اعتقاد شیعه نیست و بلکه ما شیعیان از دشمنان خود می شنویم که به ما چنین نسبت می دهند که معتقد یم امام عصر عجل الله تعالی فرجه در چاهی در سرداب مقدس مخفی شده و تا روز ظهور آنجا می ماند !!!
برای اثبات چنین مطلبی در صورت صحت می بایست مدرکی از کتب و احادیث شیعه و اقوال بزرگان شیعه وجود داشته باشد در حالی که اصلا مدرکی در منابع شیعی دال بر این امر وجود ندارد وبه صرف اتهام از سوی دشمنان صحت آن اثبات نمی شود.
محدث بزرگ مرحوم حاج میرزا حسین نوری در خاتمه کتاب کشف الستار می نویسد
ما هرچه مراجعه کردیم و تفحص نمودیم از آنچه درباره سرداب گفته اند در کتب علمای شیعه هیچگونه اثری ندیدیم ؛ بلکه اصلا ذکری از سرداب بعنوان « سرداب غیبت » به میان نیامده است » (.کشف الاستار ص 212 )
مرحوم آیه الله صدر می گوید:
مسأله غیبت ابوالقاسم محمدبن الحسن نزد ما شیعیان امامیه صحیح است اما آنچه در این باره بعضی عوام شیعه و بسیاری از خواص اهل سنت می گویند من نه مدرکی برای آن می شناسم و نه سندی یافته ام » ( کتاب المهدی ص 162 )
اما اظهارات دانشمند بزرگ اهل سنت ابن خلدون در مقدمه مشهورش در باب سخن از اثنی عشریه عجیب است که می گوید : شیعیان عقیده دارند دوازدهمین امام از امامان ایشان ....که او را مهدی خوانند وارد سرداب خانه خود در « حله » شد !!! و هنگامی که مادرش بازداشت شد همانجا غایب گردید و تاکنون منتظر او هستند و هرشب بعد از نماز با اسب جلو سرداب می ایستند و اورا صدا می زنند .... !!!» ( مقدمه ابن خلدون ج 1 ص 249 فصل 27 )
علامه امینی در« الغدیر» آنجا که تهمتهای « قصیمی » مؤلف کتاب« الصراع بین الاسلام و الوثنیه » را پاسخ می دهند می گویند: داستان عجیب سرداب زشت ترین چیزی است که دشمنان و مخالفان به ما نیبت می دهند . هر چند که قصیمی در این نسبت ناروا تنها نیست ولی او اضافه بر گذشتگاننوشته است : که افزون بر هزار سال است که شیعیان هر شب مقابل سرداب می ایستند و منتظر ظهور او هستند » ! در صورتی که شیعه نمی گوید غیبت امام زمان در سرداب صورت گرفته یا از آنجا ظهور می کند بلکه شیعه طبق احادیث رسیده معتقد است که امام غایب آنها در مکه معظمه در مقابل خانه کعبه ظهور می کند . و هیچ کس( از بزرگان شیعه ) نگفته است که وی در سرداب به سر می برد یا سرداب محل غیبت آن حضرت است . بلکه سرداب سامرا جزء خانه امام عسکری علیه السلام بوده ومانند سایر قسمتهای خانه امام احترام دارد و این احترام تنها بدین جهت است که محل زندگی سه امام معصوم علیهم السلام بوده است ...
ای کاش این افترا زنندگان در باره سرداب نظر واحدی ابراز می داشتند تا دروغ آنها موجب آن همه رسوایی نمی شد . مثلا ابن بطوطه در سفرنامه ش می نویسد : این سرداب در « حلّه » است و قرمانی در اخبار الطول می نویسد سرداب در« بغداد » است و دیگران گفته اند در« سامرا » است و قصیمی متحیر مانده که بگوید سرداب کجاست و لذا به ذکر کلمه سرداب اکتفا نموده تا منظور پلید خود را بپوشاند »! ( الغدیر ج 3 ص 308 )
دانشمند فقید سید محمد هندی مولف « الامام الثانی عشر» می نویسد :
« موضوع سرداب از نسبتهای ناروا و شگفت آوری است که به ما داده اند زیرا نه یک حدیث از طریق شیعه نقل شده و نه مخالفان نام کتابی از شیعه را می برند که در آن نوشته باشد و نه دانشمندی از ما را نام می برند که گفته باشد و از وی نقل نمایند . از این گذشته غیبت در سرداب و بقای حضرت در آنجا در هیچ کتاب شیعیان نیست . » ( دانشمندان عامه و مهدی موعود ص 39 )
خواننده گرامی ! داستان سرداب افسانه ای است ساخته و پرداخته دشمنان اهل بیت و شیعیان آنان . و ما شیعیان هرگز چنین اعتقادی نداریم که سرداب محل غیبت و یا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه است .ما مانند همه شیعیان در طول تاریخ معتقدیم که حضرت ولی عصر در تحت عنایات خاص الهی در اقطار و اکناف جهان سیر می کند همه ساله موسم حج در مراسم حج شرکت می نمایند و قبور مطهر اجداد طاهرین خود را در مدینه و عراق و طوس و... زیارت می کنند و ...
مقدس شمردن سرداب تنها به دلیل زندگی امامان علیهم السلام در آن خانه و نیز حضور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه در آنجا بوده است و این تقدس اختصاص به آنجا ندارد بلکه هرجا که مشخصا معلوم شود یکی از معصومین عبادت کرده است و یا حتی یک بار در آنجا تشریف داشته است آنجا را مقدس شمرده و بدان تبرک می جوییم مانند مسجد سهله و جمکران و... و اگر این گونه اماکن متبرکه را زیارت می کنیم به این دلیل است که حب محمد و آل محمد با آب و گل وجودمان آمیخته است و چون اکنون دستمان به دامان مقدس حجت الله الاعظم نمی رسد هرجا که بدانیم آن وجود نازنین گام نهاده و حضور داشته اند بدانجا تبرک می جوییم چه رسد به مکانی که قطعا مشخص است که سه امام معصوم علیهم السلام زندگی خود را آنجا سپری کرده و در آنجا دائما در عبادت و راز و نیاز بوده اند و و مهدی موعود نیز در آنجا به دنیا آمده و برای زیارت قبور پدر و جد و مادر و عمه اش بدانجا تشریف فرما شده است .( روزگار رهایی ج 1 ص 288 ) ( ر.ک ظهور حضرت مهدی ؛ هاشمی شهیدی ص 171- 167)