ادامه فرقه بابیه
زمینه هاى پیدایش بابیّت
معمولاً وقتى مشکل یا بحرانى اجتماعى پدید مىآید و جمعى از مردم خود را از مقابله با آن ناتوان مىبینند، برخى مغرضان و گاه سادهلوحان، براى کنار کشیدن خود از مسؤولیتهاى مهم و پر زحمت، یا به گوشهنشینى روى مىآورند و یا به دینسازى و بازى با اعتقادات مردم مىپردازند. اکثر ادعاهاى بابیّت در موقعیتى این گونه پدید آمده است. انگیزههاى مدعیان بابیّت عبارت است از:
1 . ثروت اندوزى
یکى از مهمترین راههاى نفوذ شیطان ثروت است هنگامى که حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام شهید شد، سى هزار دینار از اموال امام علیه السلام نزد على بن ابىحمزه بطائنى باقى ماند. ولى براى آنکه اموال را به امام هشتم علیه السلام تحویل ندهد، ادعا کرد امام هفتم علیه السلام زنده و همان مهدى موعود است. در زمان غیبت صغرى نیز برخى براى آنکه اموال امام زمان علیه السلام را به وکیل و نماینده واقعىاش تحویل ندهد، ادعاى نیابت و بابیّت کردند. ابوطاهر محمدبن على ابن بلال از کسانى است که براى ثروت اندوزى، ادعاى بابیّت را بر زبان راند.
2 . توهّم
برخى در توهّمات فرو رفته، خرد را از دست مىدهند؛ ادعاهاى گزاف بر زبان مىرانند و جمعى نادان را پیرامون خویش گرد مىآورند. براى مثال منابع معتبر تاریخى نشان مىدهد ابودلف محمد بن مظفر کاتب - که ادعاى بابیّت داشت - با این مشکل رو به رو بود.
3 . جاه طلبى
ریاست طلبى نیز از عوامل بسیار مهم پیدایش اعتقادات خرافى و ادیان ساختگى است. غرور و اشتیاق به بزرگ شدن و خود نمایى از صفات مذموم اخلاقى است که انسان را به سمت کارهاى خطرناک مىکشاند. از آنجا که مسأله نیابت امام زمان علیه السلام موقعیت ویژه اجتماعى براى فرد ایجاد مىکند و احترام و فرمانبردارى مردم را به ارمغان مىآورد، برخى از فرومایگان براى جبران ضعف روحى خود، ادعاى نیابت مىکنند. البته گاه حسادت در برابر بزرگان سبب جاهطلبى است. براى مثال شلمغانى، به نواب اربعه حسادت مىورزید و نمىتوانست برترى آنان را ببیند؛ بدین سبب ادعاى نیابت کرد.
4 . شهوترانى
گمراهى و گرایش به محرمات و شهوترانى، از دیگر انگیزههاى مدعیان بابیّت است. متأسفانه کسانى که نمىخواهند پاکدامن باشند، براى رسیدن به لذتهاى جنسى و ترویج مفاسد اخلاقى، به ادعاى بابیّت و ساختن دین جدید روى مىآورند.
5 . مسائل سیاسى
یکى دیگر از انگیزههاى مدعیان بابیّت، مسائل سیاسى است. دولتها گاهى به طور مستقیم و زمانى غیرمستقیم - براى آنکه روحیه شیعیان را خرد کرده و در صفوف متحدشان رخنه پدید آورند و آنان را در تفرقه و تزلزل فرو برند - برخى را تحریک مىکنند تا ادعاى بابیّت کنند و به استحکام بنیادهاى حکومت غاصبان و ستمگران بپردازند.